Den digitala matkassens revolution

Viva la matkasselution! Kan de digitala matkassarna förändra svenskarnas hälsa? Enligt statistik från Livsmedelsverket äter fyra av tio för mycket socker. En av de största bovarna tros vara den spontant planerade middagen som skapas när vi handlar hungriga och trötta efter jobbet. Halvfabrikat, en chokladbar och yoghurtdränkt ”naturgodis” slinker ner i korgen. Fler orter i Sverige väntas efterfråga högre variation av hemlevererad mat.

matkasseguiden.se kan man få en överblick över hur många matkassar som erbjuds för konsumenterna idag. Det är allt från ekologiska matkassar med färdiga recept till familjekassar, närproducerat eller budget som ges som olika alternativ. Helt plötsligt har den moderna människan fått planera sin måltid i lugn och ro – något som försvann naturligt med hemmafruns död. Kan den digitala matkassen förändra vår hälsa och minska vårt onödiga intag av socker och halvfabrikat? En på förhand planerad middag kan förmodligen ge goda möjligheter till en sundare och mer balanserad kost.

Matkassen efterlängtad i glesbygden

Vi vill kanske tro att den svenska hälsostandarden är hög. Och nog för att vi äter hyfsat hälsosamt i Sverige så indikerar också våra matkassar att vi är rätt stressade och inte har tid att planera våra måltider rätt. Livsmedelsverket genomför undersökningar över olika målgruppers matvanor och konstaterar att bland vuxna är 18-30-åringar de som äter sämst. Det är socker kombinerat med slarv som kan vara orsaken till de dåliga siffrorna. Matvanorna varierar också från stad till landsbygd och snart går det förmodligen att studera skillnaderna på matvanor mellan de platser där ett stort utbud av digitala matkassar erbjuds och de platser där middagsshoppingen fortfarande sker i butik.

Konkurrensverket har låtit studera de aktörer som säljer digitala matkassar och kan konstatera att intresset för de digitala kassarna har ökat de senaste åren. Fortfarande, konstaterar man, är utbudet av de digitala kassarna bäst i storstadsregionerna medan glesbygden oftare kan erbjuda enstaka hemleveranser från de större matvaruaktörerna. I framtiden kommer förmodligen kartan av digitala lösningar ritas om och kräva en ny typ av lagerlogistik hos matvarukedjorna. Fler kommer helt enkelt vilja planera sin mat digitalt – man kommer också efterfråga fler varierade alternativ.